Murmelstein was the first interview of hundreds that Lanzmann carried out for Shoah between 1974 and 1980, before embarking on a five-year editing process. Das Bild oben links zeigt ihn zusammen mit Simone de Beauvoir.In den Wohngebieten von Auschwitz findet man noch die Gleise, auf denen die Züge voller todgeweihter Juden ins Lager fuhren.
Der Film kommt gänzlich ohne Kommentar und Archivmaterial aus und zeigt keinen einzigen Toten. Skip to main content. His 19-year-old only son, Félix, who lived with his mother in the flat below, helped him cook and set the table with a beautiful white damask tablecloth and assorted napkins.Félix, a gifted philosophy student, died last year of cancer at the age of 23. His living room was no place to relax; the walls, desk, leather sofa and glass coffee table disappeared behind and under books, press cuttings and magazines. A great writer, he lately thought of building on the success of his memoir, Lanzmann lived in a two-bedroom flat near the Montparnasse cemetery. 5. He didn’t make the cut. Here we are, inside the gas chamber. Claude Lanzmann a retrouvé des rescapés juifs des camps d’extermination. Thirty years after the release of Claude Lanzmann’s landmark Holocaust documentary, Shoah, a new documentary short revisits the inscrutable filmmaker’s legacy by exploring the difficulties, both personal and professional, he faced during the nearly 12 years it took to complete the film. Nach dreieinhalb Jahren Recherche sowie Dreharbeiten, die sich über fünf Jahre hinzogen, entstand in einem vierjährigen Montageprozess aus dreihundertfünfzig Stunden Material ein neuneinhalbstündiger Film. (JTA) – Claude Lanzmann, one of the world’s foremost makers of documentary films about the Holocaust, died Thursday at his home in Paris.

Im Interview spricht er über die Entstehung dieses Werks, seine Liebesbeziehung zu Simone de Beauvoir und den grundlegenden Fehler von Spielbergs Film »Schindlers Liste«. He interviews survivors, witnesses, and ex-Nazis (whom he had to film secretly since they only agreed to be interviewed by audio). In the little space left on the shelves were framed pictures, many of De Beauvoir and Sartre.I eventually found out that Lanzmann was not much interested in reminiscing about his youth or the past. The day we had Bresse chicken, I brought a bottle of Vacqueyras and some cherries. Ni fiction – tous les protagonistes ont été en contact direct avec les camps –, ni documentaire – il ne s’agit pas d’une compilation de souvenirs –, Shoah est avant tout un film de la mémoire (Claude Lanzmann parle, lui, d’“immémorial”) qui abolit la distance entre le passé et le présent.Sans recourir aux documents d’archives – il n’y a pas un cadavre dans cette œuvre pétrie de mort – ni aux “images chocs”, Shoah (“anéantissement”, “destruction”, en hébreu) démonte les rouages de la “solution finale”.
In einem sehr persönlichen Gespräch zieht sie Bilanz über ihr Leben, Pegida, die Grünen und die sexuelle Revolution.Geschichten aus dem Leben einer Hebamme. […] Jamais je n’aurais imaginé une pareille alliance de l’horreur et de la beauté.”Das hebräische Wort ›Shoah‹ bedeutet ursprünglich Untergang, Katastrophe. Lanzmann fragt in seinem Film nicht nach dem Warum, sondern nach dem Wie. Lanzmann hat mit Zeugen des Massenmordes in den Vernichtungslagern von Treblinka, Chelmno und Auschwitz und mit Überlebenden des Warschauer Ghettos gesprochen; mit Tätern wie dem ehemaligen Unterscharführer Franz Suchomel in Treblinka, mit polnischen Bauern aus der Umgebung der Lager und mit jüdischen Überlebenden, die in ›Sonderkommandos‹ in den Gaskammern und Krematorien gearbeitet haben. Im Interview spricht er über die Entstehung dieses Werks, seine Liebesbeziehung zu Simone de Beauvoir und den grundlegenden Fehler von Spielbergs Film »Schindlers Liste«.»Ohne diese Platte hätten wir vermutlich nie etwas gemacht«